Sky Sports laat zich weer kennen: Oh, oh wat was het erg wat Norris is overkomen!

9:05, 03 dec 2024
37 Reacties

Nee, niemand die zich herkende in de kritiek. Wie van Sky Sports je ook hoorde praten, er was geen van de zogenaamde pundits die vond dat men harder over Max Verstappen oordeelde dan over hun Britse landgenoten, bijvoorbeeld Lando Norris. Met die opmerkingen in gedachten, zouden de Britten de uitzending van de Grand Prix in Qatar en de artikelen die ervan op de website verschenen, eens terug moeten kijken.

Afgelopen zondag was het eens niet Max Verstappen die door de stewards op de vingers werd getikt - onbegrijpelijk inderdaad - maar Lando Norris. De Brit kreeg een tijdstraf van tien seconden, omdat hij geen gas terug nam nadat er een dubbele gele vlag werd gezwaaid op het rechte stuk vanwege rommel op de baan. Een volkomen terechte penalty natuurlijk, precies zoals in het reglementenboek vermeld staat.

Sky treurt om straf Norris

Maar oh, oh, wat huilen de Britten weer krokodillentranen! Er is geen artikel op de website van Sky waarin niet wordt vermeld dat de straf wel heel ‘brutal (zwaar)’ was. Dat Max Verstappen over de radio klaagde dat Norris veel te hard had gereden, was ook een onderwerp van gesprek bij de Britten. Klikspaan, vinden zij. Inderdaad, Norris deed zoiets in het verleden nooit…

Alle frustratie kwam nog het meest tot uiting in een vraag van analist Naomi Schiff - inderdaad met een Belgisch paspoort, maar al jarenlang een bekend gezicht bij de Britse zender. Zij vroeg aan Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing en dus de vaak bestrafte Verstappen: “Als jij in deze sitiatie was geweest en wat Lando was overkomen, zou jij het dan een fair besluit hebben gevonden; had de safety car niet eerder naar buiten gemoeten, was het wel een dubbele gele vlag-situatie?”

Norris deed het écht zelf

Christian Horner bleef vervolgens een echte gentleman. Bewonderenswaardig, want in die vraag was alle vooringenomenheid ten opzichte van de eigen, Britse coureurs opgenomen. Zoveel domheid in één opmerking, het is niet te verzinnen. Allereerst was Lando niets overkomen, zoals de coureur later zelf gewoon toegaf.

Het was Lando Norris en Lando Norris alleen die zijn voet vol op het gaspedaal hield, terwijl er een dubbele gele vlag werd gezwaaid. En was het wel een dubbele gele vlag? Ehhh, Naomi, ja het was een dubbele gele vlag. Max Verstappen zag het ook en nam wel gas terug.

Als je dit allemaal hoort en leest, het doet je afvragen: Zou Naomi Schiff ook zo hebben gereageerd als Max Verstappen voluit was doorgeblazen met die dubbele gele vlaggen en Norris zich aan de regels had gehouden? We zullen het antwoord nooit zeker weten, maar een vermoeden is er wel.

37 Reacties
Martin fan f1 03 december 2024 om 18:31+ 2333

Blijven ontkennen dat is onbegrijpelijk van SKY England dat zij anti en pro zijn.

User Avatar
Signora Spettacolare 03 december 2024 om 11:31+ 145

Alsof de Nederlandse media zo eerlijk is als Max anderen van de baan duwt. Viaplee redactie doet niks anders dan Sky.

Regenband 03 december 2024 om 11:47+ 1511

Weet niet hoor maar verstappen krijgt vaak genoeg commentaar ook van viaplee

Supertje 03 december 2024 om 11:48+ 6287

Dat klopt wel. Toch, denk dat het Engels commentaar als het meest professionele wordt beschouwd (of zou moeten), en ze hebben het grootste publiek (ik luister liever het Engelse commentaar dan het Ned). Dat maakt het in mijn ogen kwalijker. Het zou mooi zijn als ze eerlijker waren. Of vóór Norris en die andere eilanders en wees er open over. Óf ben onafhankelijk en niet vooringenomen. Ze zeggen nu A. (Ik ben objectief) en doen B., niet objectief zijn.

William Brooymans 03 december 2024 om 11:59+ 3856

Sky uk is verre van objectief. F1tvpro is de enige die (soms met moeite) het meest objectief naar een race kijkt.

daanbeo 03 december 2024 om 17:06+ 22

F1 tv is goed naar te kijken. Hebben daar heel veel moeite mee.

User Avatar
Myosotis 03 december 2024 om 12:11+ 1523

Sky is de zender die over het grootste deel van de wereld de F1tv rechten heeft. Daarom worden zij omschreven en dienen daardoor ook neutraal in verslaggeving te doen. Dit itt Viaplay dat is gewoon Nederlands georiënteerd en niet Wereldwijd. De kijkers van Viaplay tov Sky is niet eens 1 procent.

Supertje 03 december 2024 om 18:38+ 6287

Precies, dit dus.

Eenfan 03 december 2024 om 11:10+ 1911

ik wil er niet veel woorden aan vuil maken maar we kennen ze toch die Britse huichelaars van media tot coureurs. Laat ze lekker in de stront zakken en hopen dat VER ze kopje onderduwt met goede resultaten.

User Avatar
Myosotis 03 december 2024 om 10:30+ 1523

Het is opvallend dat er mensen zijn die nu opeens roepen dat de straf te hoog is. Toen het in 2021 bij Latifi en Mazepin gebeurde was iedereen zo eensgezind en was het de juiste straf die gegeven werd voor het negeren van een dubbele gele vlag. Zelfs in 2017 bij Raikkonen. En ook Stella moet niet zeuren, want in februari schijnen de teams nog een reminder over deze situatie, zwaaien dubbele gele vlag, en de hoogte van de straf daarbij te hebben gekregen. Hou op met het gezeur dat de straf te hoog is. Dit is een straf die al jaren en jaren bestaat voor het negeren van dubbele gele vlaggen en ook zo wordt en is toegepast. Punt uit.

User Avatar
F1fan_90 03 december 2024 om 10:40+ 2904

Ik heb zelfs commentaren voorbij zien komen, dat het belachelijk was dat hij die straf zo laat in de race kreeg. Want zo had hij geen tijd meer om de verloren tijd in te halen. Je verzint het gewoon niet ?

RonP 03 december 2024 om 13:58+ 132

Kijk die straf was volkomen terecht, daar kan geen misverstand over bestaan, MAAR... ook ik vond dat de straf VEEL en VEEL te laat werd gegeven. En dat is iets wat we meer zien, en wat gewoon moet verbeteren. Een straf moet gewoon snel na de overtreding volgen, in alle situaties. In dit geval had het Norris veel kunnen besparen, want nu verloor hij veel meer plekken dan hij eerder in de race gedaan zou hebben, doordat alle auto's nu na de safety car dicht op elkaar zaten. Uit zuiver sportief oogpunt, was dit niet zoals het het had moeten gaan.

User Avatar
Cheekydriver 03 december 2024 om 15:36+ 2383

Ik vrees dat RB erg lang heeft moeten lobbyen voordat de wedstrijdleiding het bekijken wou. Het had veel sneller gemoeten (Net als die Rode Vlag bij Max in Brazilie in de Qually)

daanbeo 03 december 2024 om 17:17+ 22

Ze wilden niet. Maar moesten na 30 ronden wel. Ik viel van mijn stoel af toen de straf kwam was 3 weken geleden niet gekomen.

User Avatar
F1fan_90 04 december 2024 om 1:45+ 2904

Zoals ik in mijn reactie op RonP aangaf, viel die "lange" tijd best mee. 27 minuten nodig voor de straf van Norris tov 24 minuten voor de straf van Lewis.

User Avatar
F1fan_90 04 december 2024 om 1:43+ 2904

Hoezo veel te laat? Er is iemand zo vriendelijk geweest om het te timen. Tussen de melding over de valse start van Hamilton en het daadwerkelijk moment van delen van de straf zat 24 minuten. Tussen het moment van melding van Norris en het daadwerkelijk bevestigen van de straf zat 27 minuten, De safety car zat toevallig in de tussentijd om (geloof ik) 20:08. De straf om 20:15. Als hij nou gelift had, had hij de van toepassing zijnde straf nooit gekregen. De redenatie dat hij daardoor geen tijd had om het goed te maken gaat dan ook volledig aan mij voorbij. Waarom zou je tijd moeten krijgen om de tijd goed te maken? Een straf HOORT je toch te benadelen, want anders is het toch geen straf meer?? De SC is gewoon pech, maar dat hoort nou eenmaal bij F1.

daanbeo 03 december 2024 om 17:13+ 22

Of ze wilde niet straffen. Max moest daar agteraan. Daardoor duurde het zo lang. Ik ben nu wel hoopvol dat ieder zo'n beetje gelijk gestraft gaat worden.

User Avatar
F1fan_90 04 december 2024 om 1:50+ 2904

Nou dat valt dus best wel mee. Zoals ik in mijn reactie op RonP aangaf, viel die "lange" tijd best mee. 27 minuten nodig voor de straf van Norris tov 24 minuten voor de straf van Lewis.

Piet Rie 03 december 2024 om 10:24+ 2562

Wat deze Max hater in het paddock doet ineens raadsel weg met deze muts

User Avatar
Wiesneuze 03 december 2024 om 13:43+ 30649

@Piet Rie. Zij vertegenwoordigt het minderheden quotum.

User Avatar
Patte Noes ! 03 december 2024 om 10:04+ 197

Ludo, jij gedraagt je hetzelfde als Sky Sports. Wordt eens volwassen menneke !

Grievous 03 december 2024 om 9:36+ 206

Het was wel een blunder van de race director. Als er op het rechte stuk een flink brokstuk ligt dan wacht je niet 4 ronden voordat je een SC de baan op stuurt. Maar dat staat volledig los van de straf voor Norris. Ik vind die ook zwaar maar het is niet uitzonderlijk, het is gewoon de standaard straf.

User Avatar
Justme 03 december 2024 om 9:55+ 4500

Precies, het was een erg zware straf. Maar gebruikelijk in deze situatie. Dat er eerder ingegrepen moest worden bij de spiegel mag duidelijk zijn, maar de situatie was voor alle coureurs hetzelfde en Lando was de enige die vol gas door reed. Ook Lando zelf gaf dat meteen toe, en wees naar niemand anders dan zichzelf.

User Avatar
Tijgertje68 03 december 2024 om 11:49+ 1

Lando was niet enige die vol gas bleef rijden hoor! Er waren er meer.

User Avatar
Justme 03 december 2024 om 12:16+ 4500

Dan is het wel raar dat Lando de enige is die gestraft is, dat is dan ook weer onterecht.

daanbeo 03 december 2024 om 17:20+ 22

Dat wilde ze niet dat moesten ze.

User Avatar
Myosotis 03 december 2024 om 9:57+ 1523

Misschien dat je de verklaring van de FIA even door moet lezen. Daarin staat te lezen dat de normale gang van zaken is dat de safetycar niet wordt ingezet bij kleine hoeveelheid brokstukken buiten de racelijn. Een VCS zou geen oplossing zijn geweest, omdat de auto's verspreid blijven rijden en er niet voldoende tijd is voor een marshal om de brokstukken op te ruimen. Een spiegel is geen flinke brokstukken, een vleugel is een flinke brokstukken.

FCB33 03 december 2024 om 9:28+ 18512

Kunnen we haar ook bannen aub. Elk woord is er een teveel

User Avatar
BMW power 03 december 2024 om 9:21+ 896

Elke straf die Verstappen wordt opgelegd is zeer logisch in hun ogen, maar zodra er een brit een straf krijgt is het dubieus. Ze hebben er alles aan gedaan om de FIA en de wedstrijdleiding te beïnvloeden, want Norris moest en zal kampioen worden, nou helaas Brits puin ! Niet gelukt.

User Avatar
Snorremans 03 december 2024 om 9:19+ 6155

Ongeacht de persoon, dus objectief gezien, blijft het wel een extreem hoge straf. Drive trough was ook voldoende geweest. Maar goed..het hele weekend is wat straffen betreft dubieus geweest.

Monic Armiento-Hissink 03 december 2024 om 9:56+ 42770

Ze hebben juist een nieuwe racedirecteur gemaakt omdat hij de regels zo goed kent en zeer strikt is in het vervolgen van de regels. Nu wordt er volgens het boekje gestraft en is het nog niet goed. Dan is er maar een oplossing, gooi dat boek in de prullenbak en begin opnieuw met een veel eenvoudiger regelement waar de straffen gewoon vast staan zonder uitzonderingen te maken.

User Avatar
Snorremans 03 december 2024 om 10:01+ 6155

Ook bij jouw..ben het volledig met je eens als het gaat op resoluut en consequent straffen..maar ook nu zeg ik wie het ook mogen zijn..of het nu Kmag, Verstappen of Norris is..de strafmaat is echt gigantisch voor dit vergrijp. De eerst volgende straf na een 10 sec stop and go is volgens mij diskwalificatie. Gewoon een drive trough met strafpunten zou in zulke gevallen ruim voldoende zijn.

Monic Armiento-Hissink 03 december 2024 om 10:10+ 42770

Er zijn wel meer straffen die belachelijk zijn. Bijvoorbeeld dat strafpunt op Max zijn licentie in Brazilië en ook nu weer. Dat maak wel dat ie weer een beetje dichter bij een race ban komt. Die 20 seconden in Mexico was ook veel maar daar hoorde je Max ook verder niet over. Ik heb dan nog liever dat ze straffen zoals het beschreven staat dan dat ze bepaalde coureurs met grove overtredingen laten wegkomen om het kampioenschap in leven te houden zoals ze dat met Norris deden in Brazilië waar ze hem lieten weg komen met een boete en in ieder geval twee gevaarlijke acties onbestraft bleven.

RonP 03 december 2024 om 14:05+ 132

idd, het zou ook zomaar kunnen dat dat het vertrek van de steward pas geleden heeft ingeluid.

User Avatar
Myosotis 03 december 2024 om 10:47+ 1523

Die boete was gewoon een lachertje. Maar dat was al te begrijpen dat die zou komen, omdat het pas na de race gingen bekijken. Ik denk als Marques er toen al had gezeten dat hij dat zo niet geaccepteerd zou hebben.

Supertje 03 december 2024 om 11:51+ 6287

De strafmaat is zo hoog, omdat de gevolgen zo groot kunnen zijn. Volgens mij ging Bianchi ook te hard onder dubbel geel. Naar aanleiding daarvan hebben ze deze strafmaat aangehouden. Bescherming van mensen op de baan (eerste orde)

User Avatar
Myosotis 03 december 2024 om 10:10+ 1523

Die straf is juist zo hoog, omdat bij een het zwaaien van een dubbele gele vlag het gaat om een veiligheidsissue. Is de straf lager dan is de kans heel groot dat de vlaggen genegeerd worden en ze de straf riskeren. Kijk bv bij Norris. Het was niet alleen dat hij niet lifte, maar reed op dat moment, op dat punt zelfs sneller dan de rondes daarvoor. Daardoor wist hij zijn afstand op Max heel er te verkleinen, waardoor het voor hem gemakkelijker werd om Max weer aan te kunnen vallen. Er is dus bewust voor dit soort situaties gekozen voor een hoge straf om te voorkomen dat coureurs de vlaggen zouden gaan negeren. Dus gewoon heel dom van Norris en zijn team, want zij hadden net als Max kunnen weten dat hier een zware straf voor uitgedeeld wordt. Maar ja als je het afgelopen seizoen al vaak gemazzeld met straffen die je had moeten krijgen en niet hebt gekregen dan kun je de illusie hebben dat dit misschien ook wel door de vingers wordt gezien.